ŚWIADCZENIA DLA RODZIN
Komunikaty
ŚWIADCZENIA RODZINNE – INFORMACJA O PRZYJMOWANYCH WNIOSKACH
Informujemy, że Dział Świadczeń Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Dla kogo zasiłek szkolny?
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sianowie przypomina, że zasiłek szkolny
Karta Dużej Rodziny
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sianowie przypomina, że prawo do
Wnioski o preferencyjny zakup węgla
Informujemy, że zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o
500+ na nowy okres świadczeniowy w ZUS
Od 1 lutego 2023 r. ZUS rozpoczął przyjmowanie wniosków o
Kolejny Dodatek – Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w 2023
Dla kogo zwrot VAT za gaz w 2023 roku? Zgodnie
W dniu 20.09.2022r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 20 września 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła
(Dz. U. z 2022r. Poz. 1974).
Dodatek dla gospodarstwa domowego wynosi:
- 3000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe zasilany pelletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego;
- 1000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane drewnem kawałkowym;
- 500 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG;
- 2000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł olejowy.
Wniosek o wypłatę dodatku można złożyć papierowo lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wnioski złożone za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatruje się kwalifikowalnym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wnioski w wersji papierowej można pobrać i złożyć w Dziale Świadczeń MGOPS w Sianowie (76-004 Sianów ul. Słowackiego 3A) od poniedziałku do środy w godzinach od 7:00 do 15:00, w czwartki od 7:00 do 16:00, w piątki od 7:00 do 14:00.
Wnioski można złożyć do 30 listopada 2022 r. wniosek złożony po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek pobierz TUTAJ (aktualizacja 26.10.2022 r.)
Do wniosku należy dołączyć informację dot. przetwarzania danych osobowych:
Informacja dot. przetwarzania danych osobowych: TUTAJ
Tekst: Jolanta Żwierko Zastępca Kierownika Działu Świadczeń MGOPS
(aktualizacja 05.12.2022 r.) Gmina rozpoczyna sprzedaż węgla
Zgodnie z ustawą z dnia 27 października 2022r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz.U. z 2022 poz. 2236) Gmina Sianów przystępuje do sprzedaży węgla.
Już od jutra tj. od 6 grudnia 2022 r. Dział Świadczeń Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy w Sianowie ul. Słowackiego 3a rozpocznie przyjmowanie wniosków od osób, które otrzymały dodatek węglowy lub spełniają warunki do jego otrzymania. Na podstawie prawidłowo sporządzonego wniosku, zweryfikowanego przez MGOPS powstanie informacja o osobach uprawnionych do zakupu węgla na składzie opałowym w Sianowie ul. Ogrodowa 5 – Firma Usługowo Handlowa Andrzej Chruszcz.
Dział Świadczeń MGOPS: poniedziałek – środa 7:00-15:00; czwartek 7:00-16:00, piątek 7:00-14:00 tel. 94 30 670 38; 94 30 670 44; e-m: mgops@sianow.pl. Wnioski są dostępne w formie papierowej w siedzibie MGOPS oraz w wersji elektronicznej (poniżej) i na stronie: www.mgops.sianow.pl w zakładce „Świadczenia dla rodzin”.
Tekst: zespół MGOPS
DODATEK WĘGLOWY
W dniu 17.08.2022r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego (Dz. U. z 2022r. poz. 1712).
Dodatek węglowy to 3 000 zł dla gospodarstw domowych, których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe – zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem, zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego.
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego można złożyć papierowo lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wnioski złożone za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatruje się kwalifikowalnym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Wnioski w wersji papierowej można pobrać i złożyć w Dziale Świadczeń MGOPS w Sianowie (76-004 Sianów ul. Słowackiego 3A) od poniedziałku do środy w godzinach od 7:00 do 15:00, w czwartki od 7:00 do 16:00, w piątki od 7:00 do 14:00.
Wnioski można złożyć do 30 listopada 2022 r. wniosek złożony po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Link do wniosku: https://dziennikustaw.gov.pl/D2022000171201.pdf
Informacja dot. przetwarzania danych osobowych: TUTAJ (pdf)
Tekst: Katarzyna Mackiw kierownik Działu Świadczeń MGOPS
Rodzaje świadczeń
Kryterium dochodowe
Dodatki mieszkaniowe
Od dnia 01 lipca 2021 r. ustalaniem prawa do dodatków mieszkaniowych zajmuje się Dział Świadczeń Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sianowie .
Celem dodatków mieszkaniowych jest pokrycie ze środków publicznych (gminnych) części wydatków na zajmowany lokal mieszkalny. Część wydatków na mieszkanie wnioskodawca ma obowiązek pokryć sam i jest to część określona w procentach bieżących dochodów gospodarstwa domowego.
Zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania dodatków mieszkaniowych reguluje Ustawa o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 roku znowelizowana Ustawą z dnia 10 grudnia 2020 roku o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021r., poz. 11). Ustawa ta reguluje, komu przysługuje dodatek mieszkaniowy, określa tytuł prawny, kryterium dochodowe i normatywną powierzchnię lokalu mieszkalnego w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego, jako niezbędne przesłanki uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego.
Ważne!!! Od 1 lipca 2021 roku obowiązują nowe druki wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego wprowadzone uchwałą nr XXXVII/251/2021 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego
Od 1 lipca 2021 roku na wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego zarządca budynku albo inna osoba uprawniona do pobierania należności za lokal mieszkalny potwierdza wysokość ponoszonych przez wnioskodawcę w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.
Do wniosku dołącza się:
– dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego
– deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia
Zgodnie z art. 2 ustawy, dodatek mieszkaniowy przysługuje:
- najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.
Dodatek mieszkaniowy może być przyznany tylko tym osobom, które tytuł prawny zobowiązuje do ponoszenia wydatków związanych z zajmowaniem lokalu.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego. Może przysługiwać na podstawie więcej niż jednego tytułu prawnego.
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:
1) domu pomocy społecznej,
2) młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
3) schronisku dla nieletnich,
4) zakładzie poprawczym,
5) zakładzie karnym,
6) szkole, w tym w szkole wojskowej
– jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni:
35 m2 – dla 1 osoby,
40 m2 – dla 2 osób,
45 m2 – dla 3 osób,
55 m2 – dla 4 osób,
65 m2 – dla 5 osób,
70 m2 – dla 6 osób., a w razie zamieszkiwania większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby powierzchnię normatywną zwiększa się o 5 m2
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. Normatywną powierzchnię powiększa się niezależnie od liczby członków gospodarstwa domowego. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Jakie dochody gospodarstwa domowego kwalifikują do przyznania dodatku mieszkaniowego?
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, których średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza:
40 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku w gospodarstwie jednoosobowym,
30 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku w gospodarstwie wieloosobowym.
Za dochód uważa się dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
W przypadku posiadania dochodów podlegających opodatkowaniu (m.in. dochody z pracy) dochód oblicza się pomniejszając przychód o:
– koszty uzyskania przychodu,
– należny podatek dochodowy od osób fizycznych,
– składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu,
– składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego dochód z tego gospodarstwa ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
W przypadku ustalania dochodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny.
Nie uwzględnia się dochodu osoby, która przebywa w domu pomocy społecznej, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, zakładzie karnym, szkole, w tym w szkole wojskowej–jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie, albo wyprowadziła się z lokalu mieszkalnego albo zmarła przed dniem złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
Gospodarstwa domowe wykorzystujące do ogrzewania energię elektryczną (również pompy ciepła) mogą już składać wnioski o dodatek elektryczny.
Wysokość dodatku elektrycznego została zróżnicowana w zależności od rocznego zużycia energii elektrycznej uprawnionego gospodarstwa domowego. W przypadku, gdy zużycie w 2021r. nie przekraczało 5 MWh, kwota dodatku wynosi 1000 zł. Jeżeli zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w 2021r. przekroczyło 5 MWh, wówczas kwota dodatku to 1500 zł. Aby uzyskać dodatek elektryczny w podwyższonej kwocie, do wniosku należy dołączyć rozliczenie z przedsiębiorstwem energetycznym, potwierdzające zużycie energii elektrycznej w 2021r. przekraczające 5 MWh. Kolejnym warunkiem koniecznym do otrzymania dodatku elektrycznego jest uzyskanie wpisu lub zgłoszenie źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB).
We wniosku znajdują się dane o wnioskodawcy i wszystkich członkach jego gospodarstwa domowego. Należy podać też numer konta bankowego i określić organ samorządu, do którego składany jest wniosek. Należy również wskazać główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego wnioskodawcy, które zostało zgłoszone lub wpisane do CEEB.
We wniosku trzeba oświadczyć m.in., że gospodarstwo nie korzysta z dodatku węglowego, ani innych dodatków przewidzianych w ustawie o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła.
Dodatek elektryczny nie przysługuje również gospodarstwom posiadającym mikroinstalację odnawialnych źródeł energii, której produkcja jest rozliczana zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 2015r. o odnawialnych źródłach energii.
Tekst: zespół MGOPS
Dodatki energetyczne
UWAGA!!!
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2022 poz, 1) w okresie od dnia 4 stycznia 2022 do dnia 31 grudnia 2022 r. wstrzymany zostaje nabór wniosków o dodatki energetyczne. Wnioski złożone w tym okresie będą pozostawione bez rozpatrzenia. Osoby, które nabyły prawo do dodatku energetycznego przed dniem 4 stycznia 2022 r. zachowują do niego prawo, i będą go otrzymywać na dotychczasowych zasadach.
Komu przysługuje dodatek energetyczny?
Dodatek energetyczny może otrzymać odbiorca wrażliwy czyli osoba, która:
– złoży wniosek o przyznanie dodatku energetycznego
– ma przyznany dodatek mieszkaniowy,
– jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym
– zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej.
Kryterium dochodowe
Dla przyznania dodatku energetycznego nie ustalono odrębnych kryteriów dochodowych.
Należy spełnić kryterium dochodowe niezbędne do ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego oraz mieć przyznany dodatek mieszkaniowy.
Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 kwietnia 2021 r. dodatek energetyczny przysługuje w wysokości:
– 12,09 zł/miesiąc dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną;
– 16,79 zł/miesiąc dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób;
– 20,15 zł/miesiąc dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób.
Dodatek energetyczny wypłacany jest do 10 dnia każdego miesiąca, oprócz stycznia w którym dodatek wypłaca się do 30 stycznia danego roku:
Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego można złożyć Dziale Świadczeń Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sianowie.
Do wniosku należy załączyć kopię umowy kompleksowej (umowa na przesyłanie i sprzedaż energii elektrycznej) lub umowy sprzedaży energii elektrycznej (umowa na sprzedaż energii).
Dodatki osłonowe
Dodatek osłonowy stanowi kluczowy element rządowej tarczy antyinflacyjnej, który ma zniwelować rosnące ceny energii, gazu i żywności. Dodatek będzie przysługiwał gospodarstwu domowemu, którego przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają
– 2100 zł* w gospodarstwie jednoosobowym albo
– 1500 zł* na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
*dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Z 2020 r. poz. 111 z późn. zm.).
Wysokości dopłat w skali roku w ramach dodatku osłonowego:
– 400 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
– 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
– 850 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
– 1150 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Lub w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. Z 2021 r. poz. 554, 1162 i 1243), kwota dodatku wyniesie:
– 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
– 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
– 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
– 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
W przypadku przekroczenia kryterium dochodowego wysokość dodatku będzie ustalana z zastosowaniem mechanizmu „złotówka za złotówkę”. Oznacza to, że dodatek ten będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł.
Zgodnie z przepisami ustawy o dodatku osłonowym jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku osłonowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany będzie wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Wnioski można składać w okresie od stycznia 2022 r. do 31 października 2022r.
– elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP
– w formie papierowej w Dziale Świadczeń Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sianowie (76-004 Sianów ul. Słowackiego 3A) od poniedziałku do środy w godzinach od 7:00 do 15:00, w czwartki od 7:00 do 16:00, w piątki od 7:00 do 14:00; tel. 94 30 670 38; 94 30 670 42; 94 30 670 43;
Wzór wniosku o dodatek osłonowy oraz oświadczenia o uzyskanych dochodach niepodlegających opodatkowaniu oraz w sprawie wielkości gospodarstwa rolnego można pobrać ze strony:
Karta Dużej Rodziny
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
– w wieku do 18. roku życia,
– w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
– bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie.
Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny należy złożyć wniosek w Dziale Świadczeń Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sianowie
Wniosek można również złożyć elektronicznie, za pośrednictwem Platformy Informacyjno-Usługowej Emp@tia (empatia.mpips.gov.pl).
Wniosek, w imieniu rodziny, może złożyć każdy pełnoletni jej członek. Jeśli któryś z członków rodziny mieszka w innej gminie, wniosek złóż dodatkowo w jego gminie, wymieniając wszystkich członków rodziny, ale zaznaczając „nie wnoszę o przyznanie Karty Dużej Rodziny”.
Wydanie Karty Dużej Rodziny jest bezpłatne.
Natomiast opłatę w wysokości 10 zł ponosi się za duplikat i za domówienie tradycyjnej formy Karty.
Na jaki czas można uzyskać KDR?
– rodzice – na całe życie,
– dzieci – do ukończenia 18 lat,
– dzieci, które dalej uczą się w szkole lub studiują:
– do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym planowane jest ukończenie nauki zgodnie z oświadczeniem o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce – gdy dziecko uczy się w szkole,
– do dnia 30 września roku, w którym jest planowane ukończenie nauki zgodnie z oświadczeniem o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce – gdy dziecko uczy się w szkole wyższej.
– dzieci niepełnosprawne – na czas obowiązywania orzeczenia o niepełnosprawności.
– Karta przyznawana jest dzieciom umieszczonym w rodzinnej pieczy zastępczej na czas umieszczenia w danej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka, nie dłużej niż do ukończenia 18 r.ż.
– Cudzoziemcom, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o Karcie Dużej Rodziny Karta jest przyznawana odpowiednio na okres wynikający z dokumentu potwierdzającego prawo do zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Cudzoziemcowi posiadającemu zezwolenie na pobyt stały przyznaje się Kartę na taki okres, jaki przysługiwałby obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej (w szczególności dotyczy do rodziców, którzy dostają Kartę bezterminowo).
Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku można pobrać ze strony:
https://www.gov.pl/web/rodzina/dokumenty-potrzebne-do-zlozenia-wniosku
Szczegółowe informacje na temat uprawnień przysługujących członkom rodzin posiadającym Kartę Dużej Rodziny można znaleźć na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej:
https://www.gov.pl/web/rodzina/karta-duzej-rodziny-ogolne
Wykaz partnerów prywatnych oraz wysokość zniżek dostępny jest na stronie www.empatia.mpips.gov.pl/web/piu/kdr
Wyszukiwanie partnerów umożliwione jest poprzez wykaz, rodzaj usługi oraz interaktywną mapę.
Stypendia
Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
1) Stypendia szkolne;
2) Zasiłki szkolne
Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym są przyznawane na wniosek rodziców, pełnoletniego ucznia lub odpowiedniego dyrektora szkoły. Mogą być również przyznawane z urzędu.
STYPENDIUM SZKOLNE
Stypendium szkolne przysługuje uczniom szkół, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.
Warunkiem jest również zamieszkiwanie na terenie Gminy Sianów.
Formy udzielania stypendium:
1) całkowite lub częściowe pokrycie kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą, w szczególności kosztów nauki języków obcych, zajęć sportowych, informatycznych, tanecznych, recytatorskich i innych zajęć poszerzających wiedzę i umiejętności ucznia, a także wycieczek szkolnych, wyjść do kin i teatrów organizowanych przez szkołę;
2) pomoc rzeczowa przez całkowite lub częściowe pokrycie kosztów ponoszonych na zakup pomocy szkolnych lub usług o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników, lektur, słowników, encyklopedii, atlasów, komputerowych programów edukacyjnych, sprzętu komputerowego, okularów korekcyjnych niezbędnych do pobierania nauki, instrumentów muzycznych, zeszytów, przyborów szkolnych, tornistra, plecaka, stroju na zajęcia wychowania fizycznego oraz stroju galowego wymaganego przez szkołę, zakup biurka i krzesła do biurka, opłat za usługi dostępu do internetu;
3) całkowite lub częściowe pokrycie kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem
zamieszkania uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, a w szczególności kosztów dojazdu do szkoły środkami komunikacji zbiorowej, zakwaterowania w bursie, internacie lub na stancji, posiłków w stołówce szkoły lub internatu, innych dodatkowych opłat i wydatków wymaganych obligatoryjnie przez szkołę o charakterze edukacyjnym;
4) jeżeli nie jest możliwe lub celowe przyznanie stypendium w formach określonych w pkt. 1-3 stypendium szkolnego udziela się w formie świadczenia pieniężnego.
5) stypendium szkolne może być udzielone w jednej lub kilku formach jednocześnie.
6) pomoc materialna w formach, o których mowa w pkt. 1-3, może być realizowana poprzez zwrot uprzednio zaakceptowanych wydatków, po przedstawieniu dokumentów (faktur lub rachunków) wystawionych na nazwisko wnioskodawcy potwierdzających poniesione wydatki.
Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa, niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 2 ustawy o pomocy społecznej.
Stypendium szkolne przyznawane jest na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych na okres nie dłuższy niż od października do czerwca w danym roku szkolnym.
Stypendium szkolne wypłacane jest w terminach:
– do 31 grudnia – za okres od września do grudnia,
– do 30 czerwca – za okres od stycznia do czerwca.
Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego składa się do Działu Świadczeń MGOPS w Sianowie do dnia 15 września danego roku szkolnego, a w przypadku:
– uczniów i słuchaczy szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym dniu lutego – do dnia 15 lutego danego roku szkolnego,
– słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych – do dnia 15 października danego roku szkolnego.
ZASIŁEK SZKOLNY
Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego, którym w szczególności może być:
a. brak środków do życia w związku z nagłą utratą pracy przez rodziców lub opiekunów prawnych;
b. długotrwała choroba ucznia, rodzica lub prawnych opiekunów;
c. śmierć członka rodziny wspólnie zamieszkującego i gospodarującego z uprawnionym;
d. kradzież na szkodę uprawnionego, jego rodziców lub opiekunów prawnych;
e. klęska żywiołowa (pożar, zalanie lub inny żywioł), ze szkodą dla uprawnionego, jego rodziców lub opiekunów prawnych;
f. utrata mienia: podręczników, wyposażenia szkolnego, sprzętu sportowego i innego związanego z edukacją;
g. inna szczególna okoliczność
Wysokość zasiłku szkolnego nie może przekroczyć jednorazowo kwoty stanowiącej pięciokrotność kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Zasiłek szkolny może być przyznany w formie:
a. jednorazowego świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym;
b. pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym.
Wniosek o zasiłek szkolny można składać do Działu Świadczeń MGOPS w Sianowie w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.
Szczegółowy zakres udzielania świadczeń określa „Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy i miasta Sianów”, który stanowi załącznik do Uchwały NR XLII/292/2021 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sianów
Pliki do pobrania:
- POBIERZ REGULAMIN
- POBIERZ WNIOSEK O STYPENDIUM SZKOLNE
- POBIERZ WNIOSEK O ZASIŁEK SZKOLNY
Fundusz alimentacyjny
Świadczenie wychowawcze 500+
Od 2022 roku realizatorem świadczenia wychowawczego 500+ będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
MGOPS w Sianowie wypłaci świadczenia, które zostały przyznane do 31.05.2022 r.
Wnioski na nowy okres świadczeniowy rozpoczynający się od 01.06.2022 r. należy składać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w postaci elektronicznej.
Szczegółowe informacje dotyczące świadczenia wychowawczego 500+ są dostępne na stronie Zakładu:
https://www.zus.pl/-/swiadczenie-wychowawcze-500-od-2022-roku
Za życiem
Dobry start
Harmonogram płatności
Harmonogram wypłat dodatków mieszkaniowych na 2024 rok (format pdf)
Harmonogram wypłat dodatków mieszkaniowych na 2023 rok (format pdf)
Harmonogram wypłat dodatków mieszkaniowych oraz dodatków energetycznych na 2022 rok (format pdf)