ŚWIADCZENIA DLA RODZIN
Komunikaty
Program „Aktywny Rodzic”
Od 1 października 2024 r. wchodzą w życie przepisy regulujące
Wniosek o wydanie zaświadczenia do programu „CZYSTE POWIETRZE”
Zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka
Bon energetyczny
Więcej czytaj poniżej w załączeniu: BON ENERGETYCZNY
Ruszyła wypłata dodatku osłonowego
W dniu 29.03.2024 r. został wypłacony dodatek osłonowy dla osób,
Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w roku 2023 i 2024
Dla kogo zwrot VAT za gaz? Zgodnie z ustawą z
Dodatek osłonowy
W dniu 18.01.2024 r. zostało publikowane w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie
Od 01 sierpnia 2024r. można składać wnioski o nowe świadczenie pieniężne mające na celu pomoc osobom mającym trudności w pokrywaniu rachunków za energię pod nazwą bonu energetycznego.
Bon energetyczny będzie wypłacany jednorazowo za okres od 1 lipca 2024r. do 31 grudnia 2024r. dla gospodarstw domowych, których przeciętne miesięczne dochody w roku 2023 nie przekroczyły:
- 2.500,00 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym
- 1.700,00 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Pieniądze z bonu energetycznego przysługują także osobom, które przekraczają kryterium dochodowe. Stosowana w tym przypadku jest tzw. zasada „złotówka za złotówkę”, co oznacza, że bon energetyczny przysługuje nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota bonu energetycznego wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Ustawa przewiduje zróżnicowanie stawki bonu energetycznego w zależności od liczby osób w gospodarstwie domowym i dokonuje podziału na 4 grupy gospodarstw:
- dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 300 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 400 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 500 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 600 zł.
Dla gospodarstw domowych korzystających ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną (np. pompa ciepła) i wpisanego lub zgłoszonego do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r. albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych po raz pierwszy do CEEB, wsparcie zostało zwiększone o 100%. I tak w tym przypadku obowiązują podwyższone stawki bonu energetycznego:
- dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 600 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 800 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 1.000 zł;
- dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 1.200 zł.
Wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego można pobrać ze strony BIP Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Formularze wniosku dostępne są również w siedzibie ośrodka.
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego można złożyć osobiście w formie papierowej w Dziale Świadczeń MGOPS Sianów ul. Słowackiego 3A od poniedziałku do środy w godzinach od 7:00 do 15:00, w czwartki od 7:00 do 16:00, w piątki od 7:00 do 14:00 lub przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres MGOPS Sianów albo złożyć elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP, czy też platformy mObywatel – w terminie od 1 sierpnia do 30 września 2024r.
Wnioski złożone po 30 września pozostawia się bez rozpoznania.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami telefonu: 94 30 670 38; 94 30 670 43; 94 30 670 44
Załączniki:
Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w roku 2023 i 2024
Dla kogo zwrot VAT za gaz?
Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023r. oraz w 2024r. w związku z sytuacją na rynku gazu, o zwrot podatku VAT za gaz mogą się ubiegać te gospodarstwa domowe, które używają gazu do celów grzewczych. Oznacza to, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania domu lub mieszkania. Zwrotu podatku VAT nie otrzymają więc osoby wykorzystujące gaz tylko w kuchni do gotowania, jak również ci, którzy podgrzewają gazem wodę użytkową.
Kryterium dochodowe
Kolejnym warunkiem jest kryterium dochodowe, takie samo jakie obowiązywało przy dodatku osłonowym, czyli:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł/os. w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Konieczny wpis źródła ciepła do CEEB
Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do CEEB do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022r., albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania.
Równowartość VAT-u zwracana będzie na podstawie faktury za gaz.
O przyznanie refundacji podatku VAT można się ubiegać po otrzymaniu, a następnie opłaceniu pierwszej faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliwa gazowego w okresie 01.01.2023 – 31.12.2023 oraz 01.01.2024 – 30.06.2024
Żeby dostać zwrot pieniędzy, należy złożyć wniosek o refundację podatku VAT. Wniosek należy złożyć w terminie do dnia 30 września 2024r. lub w ciągu 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
UWAGA:
Formularz wniosku o refundację podatku VAT dla gospodarstw domowych zostanie udostępniony po jego opublikowaniu przez Ministra właściwego do spraw energii.
Wymagane dokumenty
Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:
- umowę zawartą przez odbiorcę paliw gazowych z przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi lub jej kopię,
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez to przedsiębiorstwo energetyczne,
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
- dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
– oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, - w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,
- W przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:
– oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy.
Rodzaje świadczeń
Kryterium dochodowe
Dodatki mieszkaniowe
Od dnia 01 lipca 2021 r. ustalaniem prawa do dodatków mieszkaniowych zajmuje się Dział Świadczeń Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sianowie .
Celem dodatków mieszkaniowych jest pokrycie ze środków publicznych (gminnych) części wydatków na zajmowany lokal mieszkalny. Część wydatków na mieszkanie wnioskodawca ma obowiązek pokryć sam i jest to część określona w procentach bieżących dochodów gospodarstwa domowego.
Zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania dodatków mieszkaniowych reguluje Ustawa o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 roku znowelizowana Ustawą z dnia 10 grudnia 2020 roku o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021r., poz. 11). Ustawa ta reguluje, komu przysługuje dodatek mieszkaniowy, określa tytuł prawny, kryterium dochodowe i normatywną powierzchnię lokalu mieszkalnego w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego, jako niezbędne przesłanki uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego.
Ważne!!! Od 1 lipca 2021 roku obowiązują nowe druki wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego wprowadzone uchwałą nr XXXVII/251/2021 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego
Od 1 lipca 2021 roku na wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego zarządca budynku albo inna osoba uprawniona do pobierania należności za lokal mieszkalny potwierdza wysokość ponoszonych przez wnioskodawcę w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.
Do wniosku dołącza się:
– dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego
– deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia
Zgodnie z art. 2 ustawy, dodatek mieszkaniowy przysługuje:
- najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.
Dodatek mieszkaniowy może być przyznany tylko tym osobom, które tytuł prawny zobowiązuje do ponoszenia wydatków związanych z zajmowaniem lokalu.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego. Może przysługiwać na podstawie więcej niż jednego tytułu prawnego.
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:
1) domu pomocy społecznej,
2) młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
3) schronisku dla nieletnich,
4) zakładzie poprawczym,
5) zakładzie karnym,
6) szkole, w tym w szkole wojskowej
– jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni:
35 m2 – dla 1 osoby,
40 m2 – dla 2 osób,
45 m2 – dla 3 osób,
55 m2 – dla 4 osób,
65 m2 – dla 5 osób,
70 m2 – dla 6 osób., a w razie zamieszkiwania większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby powierzchnię normatywną zwiększa się o 5 m2
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. Normatywną powierzchnię powiększa się niezależnie od liczby członków gospodarstwa domowego. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Jakie dochody gospodarstwa domowego kwalifikują do przyznania dodatku mieszkaniowego?
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, których średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza:
40 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku w gospodarstwie jednoosobowym,
30 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku w gospodarstwie wieloosobowym.
Za dochód uważa się dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
W przypadku posiadania dochodów podlegających opodatkowaniu (m.in. dochody z pracy) dochód oblicza się pomniejszając przychód o:
– koszty uzyskania przychodu,
– należny podatek dochodowy od osób fizycznych,
– składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu,
– składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego dochód z tego gospodarstwa ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
W przypadku ustalania dochodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny.
Nie uwzględnia się dochodu osoby, która przebywa w domu pomocy społecznej, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, zakładzie karnym, szkole, w tym w szkole wojskowej–jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie, albo wyprowadziła się z lokalu mieszkalnego albo zmarła przed dniem złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
Karta Dużej Rodziny
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
– w wieku do 18. roku życia,
– w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
– bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie.
Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny należy złożyć wniosek w Dziale Świadczeń Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sianowie
Wniosek można również złożyć elektronicznie, za pośrednictwem Platformy Informacyjno-Usługowej Emp@tia (empatia.mpips.gov.pl).
Wniosek, w imieniu rodziny, może złożyć każdy pełnoletni jej członek. Jeśli któryś z członków rodziny mieszka w innej gminie, wniosek złóż dodatkowo w jego gminie, wymieniając wszystkich członków rodziny, ale zaznaczając „nie wnoszę o przyznanie Karty Dużej Rodziny”.
Wydanie Karty Dużej Rodziny jest bezpłatne.
Natomiast opłatę w wysokości 10 zł ponosi się za duplikat i za domówienie tradycyjnej formy Karty.
Na jaki czas można uzyskać KDR?
– rodzice – na całe życie,
– dzieci – do ukończenia 18 lat,
– dzieci, które dalej uczą się w szkole lub studiują:
– do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym planowane jest ukończenie nauki zgodnie z oświadczeniem o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce – gdy dziecko uczy się w szkole,
– do dnia 30 września roku, w którym jest planowane ukończenie nauki zgodnie z oświadczeniem o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce – gdy dziecko uczy się w szkole wyższej.
– dzieci niepełnosprawne – na czas obowiązywania orzeczenia o niepełnosprawności.
– Karta przyznawana jest dzieciom umieszczonym w rodzinnej pieczy zastępczej na czas umieszczenia w danej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka, nie dłużej niż do ukończenia 18 r.ż.
– Cudzoziemcom, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o Karcie Dużej Rodziny Karta jest przyznawana odpowiednio na okres wynikający z dokumentu potwierdzającego prawo do zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Cudzoziemcowi posiadającemu zezwolenie na pobyt stały przyznaje się Kartę na taki okres, jaki przysługiwałby obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej (w szczególności dotyczy do rodziców, którzy dostają Kartę bezterminowo).
Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku można pobrać ze strony:
https://www.gov.pl/web/rodzina/dokumenty-potrzebne-do-zlozenia-wniosku
Szczegółowe informacje na temat uprawnień przysługujących członkom rodzin posiadającym Kartę Dużej Rodziny można znaleźć na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej:
https://www.gov.pl/web/rodzina/karta-duzej-rodziny-ogolne
Wykaz partnerów prywatnych oraz wysokość zniżek dostępny jest na stronie www.empatia.mpips.gov.pl/web/piu/kdr
Wyszukiwanie partnerów umożliwione jest poprzez wykaz, rodzaj usługi oraz interaktywną mapę.
Stypendia
Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
1) Stypendia szkolne;
2) Zasiłki szkolne
Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym są przyznawane na wniosek rodziców, pełnoletniego ucznia lub odpowiedniego dyrektora szkoły. Mogą być również przyznawane z urzędu.
STYPENDIUM SZKOLNE
Stypendium szkolne przysługuje uczniom szkół, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.
Warunkiem jest również zamieszkiwanie na terenie Gminy Sianów.
Formy udzielania stypendium:
1) całkowite lub częściowe pokrycie kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą, w szczególności kosztów nauki języków obcych, zajęć sportowych, informatycznych, tanecznych, recytatorskich i innych zajęć poszerzających wiedzę i umiejętności ucznia, a także wycieczek szkolnych, wyjść do kin i teatrów organizowanych przez szkołę;
2) pomoc rzeczowa przez całkowite lub częściowe pokrycie kosztów ponoszonych na zakup pomocy szkolnych lub usług o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników, lektur, słowników, encyklopedii, atlasów, komputerowych programów edukacyjnych, sprzętu komputerowego, okularów korekcyjnych niezbędnych do pobierania nauki, instrumentów muzycznych, zeszytów, przyborów szkolnych, tornistra, plecaka, stroju na zajęcia wychowania fizycznego oraz stroju galowego wymaganego przez szkołę, zakup biurka i krzesła do biurka, opłat za usługi dostępu do internetu;
3) całkowite lub częściowe pokrycie kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem
zamieszkania uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, a w szczególności kosztów dojazdu do szkoły środkami komunikacji zbiorowej, zakwaterowania w bursie, internacie lub na stancji, posiłków w stołówce szkoły lub internatu, innych dodatkowych opłat i wydatków wymaganych obligatoryjnie przez szkołę o charakterze edukacyjnym;
4) jeżeli nie jest możliwe lub celowe przyznanie stypendium w formach określonych w pkt. 1-3 stypendium szkolnego udziela się w formie świadczenia pieniężnego.
5) stypendium szkolne może być udzielone w jednej lub kilku formach jednocześnie.
6) pomoc materialna w formach, o których mowa w pkt. 1-3, może być realizowana poprzez zwrot uprzednio zaakceptowanych wydatków, po przedstawieniu dokumentów (faktur lub rachunków) wystawionych na nazwisko wnioskodawcy potwierdzających poniesione wydatki.
Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa, niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 2 ustawy o pomocy społecznej.
Stypendium szkolne przyznawane jest na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych na okres nie dłuższy niż od października do czerwca w danym roku szkolnym.
Stypendium szkolne wypłacane jest w terminach:
– do 31 grudnia – za okres od września do grudnia,
– do 30 czerwca – za okres od stycznia do czerwca.
Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego składa się do Działu Świadczeń MGOPS w Sianowie do dnia 15 września danego roku szkolnego, a w przypadku:
– uczniów i słuchaczy szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym dniu lutego – do dnia 15 lutego danego roku szkolnego,
– słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych – do dnia 15 października danego roku szkolnego.
ZASIŁEK SZKOLNY
Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego, którym w szczególności może być:
a. brak środków do życia w związku z nagłą utratą pracy przez rodziców lub opiekunów prawnych;
b. długotrwała choroba ucznia, rodzica lub prawnych opiekunów;
c. śmierć członka rodziny wspólnie zamieszkującego i gospodarującego z uprawnionym;
d. kradzież na szkodę uprawnionego, jego rodziców lub opiekunów prawnych;
e. klęska żywiołowa (pożar, zalanie lub inny żywioł), ze szkodą dla uprawnionego, jego rodziców lub opiekunów prawnych;
f. utrata mienia: podręczników, wyposażenia szkolnego, sprzętu sportowego i innego związanego z edukacją;
g. inna szczególna okoliczność
Wysokość zasiłku szkolnego nie może przekroczyć jednorazowo kwoty stanowiącej pięciokrotność kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Zasiłek szkolny może być przyznany w formie:
a. jednorazowego świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym;
b. pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym.
Wniosek o zasiłek szkolny można składać do Działu Świadczeń MGOPS w Sianowie w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.
Szczegółowy zakres udzielania świadczeń określa „Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy i miasta Sianów”, który stanowi załącznik do Uchwały NR XLII/292/2021 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sianów
Pliki do pobrania:
- POBIERZ REGULAMIN
- POBIERZ WNIOSEK O STYPENDIUM SZKOLNE
- POBIERZ WNIOSEK O ZASIŁEK SZKOLNY
Fundusz alimentacyjny
Świadczenie wychowawcze 500+
Od 2022 roku realizatorem świadczenia wychowawczego 500+ będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
MGOPS w Sianowie wypłaci świadczenia, które zostały przyznane do 31.05.2022 r.
Wnioski na nowy okres świadczeniowy rozpoczynający się od 01.06.2022 r. należy składać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w postaci elektronicznej.
Szczegółowe informacje dotyczące świadczenia wychowawczego 500+ są dostępne na stronie Zakładu:
https://www.zus.pl/-/swiadczenie-wychowawcze-500-od-2022-roku
Za życiem
Dobry start
Harmonogram płatności
Harmonogram wypłat dodatków mieszkaniowych na 2024 rok (format pdf)
Harmonogram wypłat dodatków mieszkaniowych na 2023 rok (format pdf)
Harmonogram wypłat dodatków mieszkaniowych oraz dodatków energetycznych na 2022 rok (format pdf)